Hvordan ser fremtidens autoværksted ud?
Idéen til denne artikel kom lidt af, at når man fx taler om autopilot, så er det jo en pilot, der mere eller mindre styrer flyet selv. Dog kan den kun flyve efter de udstykkede retningslinjer, som man giver maskinen, og som den navigerer efter, hvorfor man på et tidspunkt som pilot selv må overtage.
Skulle der se noget uventet, så er man især nødt til at gribe til roret.
Men her med autopilot menes jo en automatiseret anordning, hvor man med autoværksted mener et værksted, hvor man kører ind med ens automobiler, når der skal ordnes noget ved til, som kan optimering, fornyelse, æstetiske udbygninger eller slet og ret reparationer.
Man kalder det bare ikke rigtigt for automobiler længere, hvis man er under 100 år gammel.
Men derfor kan man jo godt lege med tanken, om et autoværksted kunne være fuldt ud automatiseret?
Et autoværksted uden folk
Det kunne jo være et værksted, hvor der ikke var nogle ansatte andre end en person, der holder øje med steder, så der ikke sker indbrud.
Så kører man ind med ens bil og noterer i en computer, hvor man tror/ved, problemet er; så kigger mekanikken efter, om der er nogle skavanker, eller hvor man så vil have rettet noget til.
Så finder maskinen ud af, hvordan den skal gøre det, og så begynder den at arbejde.
Undervejs finder den måske andre ting, der er mere eller mindre presserende, som computeren spørger, om den også skal ordne – hvorved man får et forslag til prisen.
Alt er måske ikke lige så vigtigt at få rettet som andet alt efter, hvornår man skal til syn igen, men værkstedet er jo ude efter penge, så man presser måske lidt på, hvad der skal gøres, hvor godt man kan gøre det, og måske er der et tilbud med i hatten!
Måske ser fremtiden sådan ud, men indtil da kan man godt lide den menneskelige kontakt.